Élet az informatika fellegvárában

The Silicon Valley life

The Silicon Valley life

Fitbit Flex

2014. szeptember 08. - daneeesh

Karácsonyra kaptam ajándékba egy Fitbit Flexet, ami sajnos két hete tönkrement, viszont addig aktívan használtam és javarészt jó benyomást keltett bennem. Az okosórák szélesebb elterjedésével valószínűleg egyre kisebb jelentősége lesz ezeknek fitnesz kütyüknek, azonban mielőtt mindenki moto 360-nal vagy iWatch-al (ami ugye még meg se jelent) rohangálna a kezén, elmesélem a tapasztalatom a Fitbittel.

fitbit-flex-fitness-gear_1.jpg

Így néz ki a Fitbit Flex

A Fitbit Flex egy rémesen egyszerű tárgy: a dobozban található két műanyag karkötő kisebb és nagyobb csuklójú embereknek, egy babszemnél kicsit nagyobb elektromos szerkezet, ami a karkötő felső részébe megy, illetve egy USB kábel, amivel tölteni tudjuk ezt a kis szerkezetet. A Fitbit javarészt vízálló, annak ellenére, hogy egy mozdulattal ki lehet pattintani az elektromos részét a műanyag karkötőből és áttenni azt egy másikba (kép).

A karkötő legérdekesebb része a kijelző: egy vékony sávon elhelyeztek öt kicsi LED lámpát, amik számos funkciót szolgálnak attól függően, hogy éppen milyen állapotban van a Fitbitünk.

Amennyiben normális használat közben vagyunk, akkor két koppintás után megmutatja, hogy hogyan haladunk a célunk elérésében - például, ha napi 10000 lépést tűztünk ki célul és kb. 3000-nél tartunk, akkor viszzajelzésként égni fog az első lámpa, illetve villog a második, jelezve, hogy melyik szektorban vagyunk. Amennyiben egymás után sokszor ütögetjük a karkötő tetejét, akkor belépünk az "alvás" módba, amiből ugyanígy ki is tudunk lépni. Amennyiben alvás közben kérnénk egy állapotjelentést, akkor két fénypont kezd el mozogni jobbra-balra, hogy tudtunkra adja, hogy éppen alszunk szerinte. Az utolsó funkció pedig egyértelműen az, hogy töltés közben kijelzi, hogy mennyire töltött az akkumulátor.

Az összes fitnesz kütyünél elengedhetetlen a kapcsolódó mobil -, illetve online alkalmazás, amin keresztül szinkronizálhatjuk az adatainkat és ami igazából értelmet ad ezeknek a szerkezeteknek - azon kívül, hogy számolják a lépéseinket, önmagukban nem sok mindent érnek, hogy őszinték legyünk. A Fitbit esetében a mobilalkalmazás megmutatja nekünk, hogy aznap hány lépést tettünk meg, ez körülbelül mekkora távolságot jelent, nagyjából hány kalóriát égettünk, illetve milyen időtartam volt ebből igazán aktív mozgás. Amennyiben megadjuk neki, nyomonkövethetjük a súlyunkat is, illetve, hogy mennyi folyadékot és hány kalóriát vittünk be a szervezetünkbe. Ezekkel az információkkal felvértezve tudatosabb döntést hozhatunk, hogy céljaink eléréséhez mi a legszükségesebb és hogyan élhetünk még egészségesebben. Nem sétálok eleget? Nem vagyok eléggé aktív? Túl keveset vagy túl rosszul alszom? A listát még lehetne folytatni...

Screen Shot 2014-09-05 at 11.09.56 PM.png

Egy nap az online alkalmazáson keresztül nézve. 13611 lépés, 3606 kalória, 10.96km, 53 aktív perc.
Bárcsak minden nap elérném ezt...

A nappali funkciókat kiválóan egészítik ki az éjjeli funkciók: amennyiben alvás módba lépünk, akkor figyeli a Fitbitünk, hogy hogyan alszunk, illetve beállíthatjuk azt is, hogy mikor ébresszen minket. Az alvásunkat természetesen az alapján figyeli, hogy mennyit mozgunk és mikor: egy összefoglalón a telefonunkon megnézhetjük, hogy mikor voltunk ébren, vagy például mikor voltunk nyugtalanok álmunkban. Az igazán hasznos funkció viszont az ébresztő: a Fitbitünk fel tud ébreszteni minket szimplán azzal, hogy erősebben rezeg a csuklónkon egy darabig. Ez sokkal emberbarátibb megoldás, mint kikeresni a legborzasztóbb csengőhangot és azt maximum hangerőre állítani, hogy biztosan ne aludjuk át az ébresztőnket.

Screenshot_2014-09-05-23-34-05.png

Így nézett ki az augsztus 22-i éjszakám a Fitbit szerint

A Fitbit szerepe igazából akkor vált nyilvánvalóvá, amikor először elromlott és elkezdtem mellőzni körülbelül 3 hónap után. Addig mindig igyekeztem többet gyalogolni, illetve több percet intenzív mozgással tölteni, azonban a Fitbit nélkül kicsit eltűnt a motivációm is. Az első két hónapban néhány munkatársammal csináltam az insanity edzésprogramot, azonban második alkalommal már úgy éreztem, hogy sokkal kevésbé voltam motivált, mivel nem tudtam nyomonkövetni az eredményeimet és nem is igazán éreztem azokat. Kicsit természetesen közrejátszott az is, hogy rájöttem, hogy a Fitbit a fel-le mozgás alapján találja ki, hogy mikor tettünk meg egy lépést, ezért viszonylag könnyen kijátszható.

Ezekután néhány hónapos pihenőre ment a Fitbitem, azonban mielőtt hazamentem volna, ismét elővettem, hogy új lendületet adjon az egészségesebb életmódhoz (ugyanis csak az akkuja gyengült le jelentősen és néha hirtelen lemerült, amúgy nem volt vele probléma). A Fitbitemmel új lendületet kaptam, hogy aktívabb legyek, és egészségesebb életet éljek, és ismét azt terveztem, hogy hogyan fogok tudni többet mozogni és hogyan leszek jobb formában. Sajnos viszont amikor elmentünk egy wellness fürdőbe és ott egész nap viseltem, úgy döntött a Fitbitem, hogy ez túl sok neki és végső nyugovóra tért. A szauna, gőzkamra, és a különböző medencék úgy tűnik, hogy kifogtak rajta, pedig a legtöbb helyen azt írták, hogy nyugodtan lehet ezeken a helyeken is viselni. Ez kicsit csalódottsággal töltött el, de utólag belegondolva valószínűleg nem 90-100 fokra tervezték...

Összességében úgy gondolom, hogy hasznos társ volt az egészségesebb életmódra való törekvésben a Fitbit és megfelelő motivációt tudott nyújtani arra, hogy mozgásban maradjak. Nyilván Fitbit nélkül is megvolt a világ és természetesen számos kiváló alternatíva is van, de per pillanat várok, hogy mit hoz az Apple bemutatója, illetve, hogy hogyan fog teljesíteni a munkatársam moto 360-a, amikor valamikor ezen a héten megérkezik (és amiről valószínűleg majd egy rövid beszámoló is készülni fog). Ezek után viszont mindenféleképpen keresni fogok egy alternatívát, hogy motivált maradjak a mindennapokban és aktívan törekedje az egészségesebb életmód elérésére.

U.i.: Személy szerint ha még mindig komolyan edzenék, garantáltan befektetnék egy Athosba.

A bejegyzés trackback címe:

https://siliconvalleylife.blog.hu/api/trackback/id/tr456670503

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2014.09.09. 09:50:39

A kalória felhasználást nagyon túlszámolja.
A 3600 calories szerintem 3600 kcal. Egy átlagos felnőtt napi alap kalóriafogyasztása 1800-2000 kcal. 10 km futás közel 1 óra alatt 5-6-700 kcal. 3600 kcal fogyasztáshoz a normál létezés mellett 3-4 órát kellene futni.
Gyors elhízás lenne a karkötő alapján pótolni a felhasznált energiát :)

daneeesh 2014.09.09. 16:46:13

@kasza003: természetesen 3600kcal - a legtöbb ember kcal-ra gondol kalória alatt és valószínűleg ők is ebből indultak ki. Mondjuk jobban belegondolva az összeg szerintem is valamennyire sok, de azt se árt belekalkulálni, hogy nem éppen 170cm és 70kg vagyok, amit a Fitbit is tud és figyelembevesz. A tapasztalatom alapján a Fitbit valószínűleg úgy gondolja, hogy ha egész nap feküdnék mozdulatlanul az ágyban, akkor égetnék el kb. 2200-2300kcal-t és minden mozdulat még ehhez jön hozzá. Szerintem ezalapján az igazság 3300kcal környékén lehet, mert ha pl. futópadon futok vagy ellipszisjárón edzek fél órát, akkor az adataimat belekalkulálva a gépek szerint általában kb. 400-450kcal-t égetek el, a posztban levő példa esetében pedig reggel 8 és éjfél között szinte végig mozgásban voltam. Ha bővebben érdekel, itt nagyvonalakban leírják, hogy hogyan számolják ki: help.fitbit.com/articles/en_US/Help_article/How-does-Fitbit-know-how-many-calories-I-ve-burned
süti beállítások módosítása