Élet az informatika fellegvárában

The Silicon Valley life

The Silicon Valley life

Uber - taxizás a 21. században

2014. szeptember 04. - daneeesh

A közelmúltban két esemény is arra vezérelt, hogy írjak egy kicsit az Uberről és kifejtsem, hogy a céggel kapcsolatos több negatív hír ellenére miért jelenti ez a módszer a taxizás jövőjét, illetve ad kiváló útmutatást a különböző szolgáltatást nyújtó iparágak megfelelő működtetéséhez.

Az otthon töltött két hetem alatt az egyik barátommal beszélgetve szóba került az Uber és kíváncsi volt rá, hogy használtam-e már bármire is és milyen felhasználói élményt nyújt a program. Röviden összefoglalva: normális esetben már eszembe se jutna hívni egy rendes taxit, ha el szeretnék jutni A-ból B-be és valamilyen oknál fogva nem vezethetek vagy valaki nem tud eldobni engem (tömegközlekedés szinte egyáltalán nincs errefelé). Ilyenkor szimplán megnyitom az alkalmazást, az felismeri a pozíciómat, hívok egy Ubert, és néhány percen belül meg is érkezik a kocsi. Ezt végig követni tudom a telefonomon és értesítéseket is kapok közben, ha közeledik vagy megérkezett az Uberem. Miután megérkezünk és a sofőr megállítja az órát, én egyből értékelhetem az utat és látom, hogy mennyibe került a fuvarom, a legvégén pedig néhány pillanaton belül emailben megkapom a számlát és az élet megy tovább zökkenőmentesen. Letisztult, egyszerű felhasználói élmény és minden működik, ahogy kell - ezzel a hozzáállással ért el már például az Apple is nagy sikereket.

A második élményem a Budapest és San Francisco közötti tizenöt órás út végén a reptérről történő hazajutás. A csomagjainkat felszedve gondoltuk, hogy hívunk egy Ubert, hogy hazajussunk, ami eddig soha nem okozott problémát a reptér környékén, most azonban sajnos csak a legdrágább kategória állt rendelkezésre, így úgy döntöttünk, hogy maradunk a rendes taxinál. Innentől viszont csak negatív élményben volt részünk, amíg ki nem szálltunk:

Először is, a sofőr a szó legszorosabb értelmében bedobálta a bőröndjeinket a csomagtartójába egyáltalán nem kímélve azokat, majd közölte velünk, hogy másfélszeres tarifát kell felszámolnia, mert Mountain View messze van a reptértől (kb. 40 km). Kettő perc után bekapcsolta a rádiót és végig indiai zenét hallgatott meglehetősen hangosan, ami mellé néha fennhangon énekelt is (szerencsére nem ezt, de valami hasonlót kell elképzelni). Amikor végre megérkeztünk, kiderült, hogy a taxióra nem a másfélszeres tarifán pörgött, hanem ő szimplán megszorozza másféllel a telefonján a taxiórán levő összeget és a különbséget borravalóként hozzáírja a számlánkhoz. Amikor kérdőre vontuk, hogy ezt így hogyan gondolta, akkor azt mondta, hogy ő az elején megmondta, hogy ez így van (az még rendben, hogy másfélszeres tarifa, de honnan tudjuk, hogy melyik az igazi másfélszeres?) - mi inkább kértünk egy másolatot a számláról és ráhagytuk, hogy minél hamarabb (meg/el)szabaduljunk tőle.

Ha Ubert használtunk volna, akkor ez a történet valószínűleg soha nem született volna meg, mivel az Uber előre közli, ha valamilyen oknál fogva (pl. kiugró igény miatt) drágább lesz a tarifa. Mielőtt megrendelnénk a fuvarunk, ezt el kell fogadnunk - amiben segítségünkre van egy nagyjábóli becslés a várható összegről -, illetve az első perctől kezdve benne van a felár az árban, amit a telefonunkon követhetünk. Emellett az Ubernél értékelhetjük a sofőröket, ezért mindenki arra törkeszik, hogy minél jobb szolgáltatást nyújtson, ami csak akkor működik, ha valaki tényleg élvezi a taxizást. Akik nem élvezetből csinálják, azok valószínűleg hamar kihullanak, ugyanis ha bizonyos szint alá süllyednek, akkor nem vállalhatnak többé fuvarokat (ami felvet néhány érdekes kérdést, különösen, ha a határ tényleg 4,5 körül mozog az 5-ös skálán - erről érdemes ezt a cikket elolvasni). A mi taxisunkra nézve ez azt jelenti, hogy valószínűleg az első fuvarja után kihullott volna a rotációból, mert kötve hiszem, hogy csak minket tisztelt meg ezzel az élménnyel.

Sajnos a mi esetünkben azonban nem volt semmilyen módja, hogy visszajelzést szolgáltassunk a taxitársaság részére, akik csak annyit láttak valószínűleg ebből a fuvarból, hogy az egyik alkalmazottjuk egy 50%-os borravalót kapott és valószínűleg úgy gondolják, hogy kiválóan értékelik az utasok ezt a sofőrt és minden a legnagyobb rendben van. Arról pedig ne is beszéljünk, hogy a fuvarunk így két és félszer (!) annyiba került, mint amennyit átlagosan az Uber esetében fizetnénk, tehát nem csak rossz volt, hanem még drága is.

Egy kicsit áttérve a többi szektorra: hasonló elven működik az Airbnb is, ahol az apartmanjaikat adják ki turistáknak emberek. Itt is értékelhetjük a különböző szolgáltatásokat, aminek az az eredménye, hogy tényleg az fog ezzel foglalkozni, akit ez érdekel és szereti csinálni. Természetesen jogosak azok a kérdések, hogy a cél szentesíti-e az eszközt (pl. az Airbnb adózás szempontjából nem éppen a legtisztább megoldás, ha jól tudom), azonban ilyen kezdeményezések és ekkora változtatások nélkül nincs fejlődés. Idővel viszont ki lehet, illetve ki kell alakítani a megfelelő megoldást, hogy ez a módszer és az egész rendszer működőképes legyen. Majd természetesen eljön az idő, amikor idejemúlt lesz ez a módszer is és jönni fog valami más, ami kizökkenti ezeket a cégeket és minden újra a feje tetejére áll. De ez igaz az élet minden területére, viszont úgy tűnik, hogy most a szolgáltatások kerültek előtérbe és várják hatalmas lehetőségekkel az újítani vágyókat - és miért ne érné meg, ha az Airbnb 10, az Uber pedig 18 milliárd dollárra van értékelve? Lehet, hogy az Uber gonosz és elnyomja a taxisokat, de a tapasztalataim alapján ráfér a szektorra egy hatalmas ébresztő, ami kizökkent és a helyes út felé terel mindenkit és az Uber ezt nagyon jól csinálja.

U.i.: Egy kis érdekesség: először a cégünk jóvoltából használtam Ubert, amikor az interjúm után az egyik HR-es mutatta, hogy milyen jó és egyszerű alkalmazás és így juttattak el Mountain View-ból San Francisco-ba tavaly ősszel.

A bejegyzés trackback címe:

https://siliconvalleylife.blog.hu/api/trackback/id/tr836654081

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása